כונס נכסים מתמנה לביצוע פעולה, לרוב על נכס כלשהו. המקרים השכיחים ביותר של מינוי כונס נכסים הוא מינוי כונס כאמור על נכס למטרת מכירתו, אולם ניתן למנות כונס נכסים גם כדי לנהל את הנכס, כונס נכסים לביצוע פעולה מבצעית כלשה וכו'. כונס נכסים הוא בעל תפקיד שמתמנה במסגרת הליך משפטי ומהווה זרועו הארוכה של בית המשפט / רשם ההוצאה לפועל, ואמון על ביצוע פעולות הכינוס.

כינוס נכסים זמני בבית המשפט

הוראות תקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018 מתירות לבית המשפט למנות כונס נכסים זמני על נכסים, בין היתר, ככל שיש חשש לפגיעה ממשית ניכרת בערך הנכסים או ביכולת לממש אותם בעתיד, כאשר לעניין זה בסמכות הכונס לחפש ולאחר את מקום הימצאות הנכסים, להכנס לחצרים לשם תפיסת הנכסים, לצלם או להעתיק המסמכים, לתפוס את הנכסים, לנהלם ולהשביחם ועוד. כינוס נכסים זמני ניתן כחלק מהסעדיים הזמניים, שמטרתם, לרוב, למנוע הכבדה על ביצוע פסק הדין בעתיד לכשיינתן. שונים הם פני הדברים בכינוס נכסים במסגרת הליכי חדלות פירעון, שאו אז סמכויות ומטרות הכינוס שונות במהותן ונגזרות מחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 וכמובן שפני הדברים שונים במינוי כונס נכסים, על ידי בית המשפט, בתובענות לפירוק השיתוף או לפי כל דין אחר.

כינוס נכסים בהוצאה לפועל

רשם הוצאה לפועל רשאי למנות כונס נכסים על נכס במקרים שבהם הוטל עיקול על נכס או כשמדובר בנכס ממושכן לטובת הזוכה. על כונס הנכסים לקחת את הנכס, לנהלו, למכרו ולממשו כפי שיורה לו רשם ההוצאה לפועל. על החייב מוטלת האחריות לא לעשות כל מעשה שיש בו כדי להפריע לכונס הנכסים במילוי תפקידו ולמלא אחר הוראות כונס הנכסים.

כשמדובר בנכס שאינו ממושכן לטובת הזוכה, לרשם ההוצאה לפועל שיקול דעת רחב האם למנות כונס נכסים על נכס ואם לאו, כאמור בחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 ונראה שאם קיימת אפשרות לביצוע פסק הדין בדרך אחרת, שהיא פחות קיצונית, או אז רשם ההוצאה לפועל ייטה שלא להורות על מינוי כונס נכסים ויעדיף את ביצוע פסק הדין בדרך שתגרום לחייב פחות נזק.

כונס נכסים עשוי לעיתים להתמנות בהסכמה, כאשר יש צורך הדדי במכירת נכס עם מספר רב של בעלי הזכויות. כך, כונס הנכסים נכנס לנעלי כל בעלי הזכויות ומבצע, עבורם ובשמם, את כל הפעולות שעל כל אחד לבצע באופן פרטני. דבר שחוסך זמן רב ואפשרויות של כל אחד מהצדדים לסיכול מכירת הנכס.

ניתן לפנות אלינו בכל שאלה בנושא ונשמח לעזור לכם.
אפשר ליצור קשר דרך האייקון של הטלפון (אם אתם גולשים דרך טלפון נייד), בטל': 077-6001585, בווטסאפ, באמצעות טופס יצירת קשר שמופיע בתחתית העמוד מצד שמאל או בכל דרך שתרצו.