צו עיקול זמני הוא אחד מהוסגים של סעד זמני, והוא ניתן במסגרת הליך עיקרי המתנהל בבית המשפט. כידוע, סעד זמני נועד להבטיח זכות לכאורה במהלך ההליך המשפטי ואת קיומו התקין של ההליך או את ביצוע פסק הדין, ככל ויינתן. סעד זמני בדמות של עיקול זמני מוסדר במסגרת פרק ט"ו סימן ב' לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018. בית המשפט רשאי להטיל עיקול זמני על נכס כלשהו בתובענה לסכום כסף ואולם בתובענה לדבר שבעין, בית המשפט רשאי רק לצוות על עיקול הנכס נשוא התובענה, והכל אם שוכנע שאי מתן סעד העיקול יכביד על ביצוע פסק הדין.

מעמד העיקול

צו העיקול הזמני קיים כל עוד ההליך העיקרי מתנהל, ואולם בתום ההליך העיקרי, עם מתן פסק דין, העיקול הזמני ימשיך לעמוד בתוקפו עד לביצוע פסק הדין או עד להוראה אחרת של בית המשפט רק אם התובע זכה בתביעתו. אם תביעת התובע נדחתה, אזי העיקול הזמני מבוטל.

צו עיקול זמני במעמד צד אחד

כלל אצבע, התקנות מורות לנו שסעד זמני יידון במעמד כל בעלי הדין (למעט במקרים בהם נדרש דיון במעמד צד אחד וכמפורט בתקנות), אך בקשה למתן עיקול זמני נידונה, על פי רוב, במעמד צד אחד. שוני נוסף בין סעדים זמניים ככלל לסעד קונקרטי של עיקול זמני, הוא אופן ביטול צו העיקול זמני. כאשר, ככלל, בסעדיים זמניים, בית המשפט רשאי אמנם להעניק סעד ארעי במעמד צד אחד, קובע הוא את הבקשה לדיון ויתן החלטה לגבי העיקול הזמני רק לאחר דיון במעמד הצדדים, בסעד זמני מסוג צו עיקול זמני, שונים פני הדברים.

בית המשפט לא קובע את הבקשה לדיון במעמד הצדדים, אלא מעניק את הסעד במעמד צד אחד וככל והמשיב מעוניין שיבוטל צו העיקול, על המשיב להגיש בקשה לביטול צו העיקול הזמני, תום 30 ימים ממועד המצאת הצו לידיו ואו אז ייקבע דיון במעמד הצדדים, כאשר על הדיון להיקבע תוך עד ארבעה עשר ימים מיום הגשת הבקשה לביטול.

צו עיקול זמני בבית משפט לעומת צו עיקול בהוצאה לפועל

חשוב להבהיר שצו עיקול זמני שניתן בבית המשפט שונה במהותו מצו עיקול שניתן על פי חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967. בעוד עיקול זמני בבית המשפט נועד, לרוב, לשמר את המצב הקיים ולהבטיח את ביצוע פסק, ככל שיינתן. תכליתו של צו עיקול בהוצאה לפועל שונה הוא, ותכליתו היא לגבות את הכספים שהחייב חב לזוכה. בעוד צו העיקול הזמני בבית המשפט ניתן בטרם הוכרעו זכויות התובע, צו עיקול בהוצאה לפועל ניתן לאחר הכרעה ולכן ישנם מספר שינויים בין השניים. השינוי המרכזי הוא תוקפו של צו עיקול, בעוד צו עיקול זמני התוקף שלו על נכסים הקיימים בידי המחזיק נכון למועד המצאת הצו, צו עיקול בהוצאה לפועל חל על נכסים קיימים בידי המחזיק ונכסים שיגיעו לחזקתו תוך שלושה חודשים ימים מיום המצאת צו העיקול.

ניתן לפנות אלינו בכל שאלה בנושא ונשמח לעזור לכם.
אפשר ליצור קשר דרך האייקון של הטלפון (אם אתם גולשים דרך טלפון נייד), בטל': 077-6001585, בווטסאפ, באמצעות טופס יצירת קשר שמופיע בתחתית העמוד מצד שמאל או בכל דרך שתרצו.